Изборът на правилните гуми за велосипед може да повлияе не само на комфорта и ефективността на пътуването, но и на безопасността и издръжливостта на велосипеда ви. От бързи пътни трасета до предизвикателни планински терени – има много велосипедни гуми, които отговарят на различни нужди и условия. В нашето ръководство ще обсъдим видовете гуми и ключовите фактори, които трябва да вземете предвид при избора на тази част, за да можете да си осигурите възможно най-добро изживяване при каране, независимо от нивото ви на опит.
Едно от основните разделения на велосипедните гуми е свързано с предназначението на велосипеда. По този начин се прави разлика между:
Гуми с гуми, безгумени гуми и гуми тип „цикле Това са трите основни начина за конструиране на велосипедни гуми. Изборът между тях зависи от индивидуалните предпочитания, стила на каране, условията извън пътя и бюджета. Безкамерните гуми са традиционен и универсален избор, който може да е подходящ за много велосипедисти. Безкамерните гуми стават все по-популярни, особено при планинските и шосейните велосипеди, поради предимствата си по отношение на устойчивостта на пробиване и производителността. Релсите се използват главно от шосейни и трекинг велосипедисти.
Гуми с гуми са тези, които използват стандартни гумени вътрешни гуми, поставени в гумата. Тези тръби се напомпват, за да задържат гумата на място и да осигурят уплътнение. Те са популярен избор за градски, туристически и детски велосипеди. Те се ремонтират сравнително лесно в случай на спукване.
Безкамерни гуми) е вид велосипедна гума, при която отпада необходимостта от вътрешна гума, което може да увеличи устойчивостта на пробиване и да подобри експлоатационните характеристики. Безкамерната гума е проектирана да се запечатва директно върху джантата на велосипеда. За тази цел се използват специални уплътнителни ленти и латексова уплътнителна течност (известна като уплътнител). Безкамерните гуми са популярни при планинските и шосейните велосипеди, където сцеплението и устойчивостта на пробиване са от ключово значение.
Шикозни гуми са проектирани да се монтират на джанта със специална форма. В структурно отношение релсата представлява комбинация от гума и тръба, като образува една-единствена тръбна конструкция. Процесът на монтиране включва залепване на гумата върху специална джанта. Конусовидните гуми се отличават с леката си конструкция и отлично сцепление с пътя. Поради своите характеристики те са особено популярни в колоезденето на писта и на шосе, където минимизирането на съпротивлението при търкаляне и отличното сцепление са ключови за постигането на високи скорости. Все пак си струва да се отбележи, че релсовите гуми изискват специален процес на монтаж и не са толкова лесни за ремонт в случай на пробив.
Важен фактор при покупката на велосипедни гуми е правилният избор на избор на тип протектор -в зависимост от индивидуалните ви нужди, стила на каране и условията на терена, по който планирате да карате. Защо това е толкова важно?
Протекторът на гумата влияе на сцеплението, т.е. способността на гумата да поддържа контакт с пътя и да предава движещата сила. Правилният протектор може да подобри сцеплението, особено при по-трудни терени като чакъл, горски пътища или скалисти повърхности. Добре монтираният протектор може да осигури по-добро сцепление с пътя и по-голяма устойчивост на подхлъзване., особено при трудни метеорологични условия като дъжд, сняг или кал, което се отразява на безопасността на шофиране.
Правилно монтираният протектор може да подобряване на комфорта при шофиране чрез намаляване на вибрациите и сътресенията в резултат на неравности по терена – той ще абсорбира вибрациите и ще осигури стабилност на велосипеда, което ще доведе до по-приятно усещане при каране.
Друго предимство на правилно подбрания протектор е, че той може да подобряване на ефективността на шофиране чрез намаляване на съпротивлението при търкаляне и увеличаване на скоростта.. Колоездачите в планината могат да предпочетат гуми с агресивен протектор за по-добро сцепление в трудни условия, докато шосейните велосипедисти избират гуми с гладък протектор за по-добра скорост и представяне на асфалт.
Гуми с хлъзгав наклон се характеризират с гладка централна част на протектора без вдлъбнатини. Липсата на прорези и шарки означава, че тези гуми имат минимално съпротивление при търкаляне, което води до висока скорост и плавно каране върху гладки повърхности като асфалт или бетон. Гумите тип „слик“ са популярни за шосейни и състезателни велосипеди, при които ефективността и скоростта са от ключово значение.
Гуми с пълен протектор са тези, при които протекторът покрива цялата повърхност на гумата – както централната част, така и страничните ръбове. Те се отличават с дълбоки канали и шарки, които осигуряват отлично сцепление и теглителна сила върху различни повърхности, включително чакъл, кал или дори сняг. Тези гуми често се използват за планински и туристически велосипеди, при които сцеплението и стабилността са важни.
Гуми Semislick съчетават характеристиките на моделите с хлъзгав и твърд протектор. Те се характеризират с гладка централна част на протектора и канали отстрани, които осигуряват по-добро сцепление при по-трудни офроуд условия. Гумите Semislick предлагат компромис между скоростта на асфалт и сцеплението на чакъл или малко по-предизвикателни пътеки. Те са популярни при хибридни, крос-кънтри и градски велосипеди с висока проходимост, където велосипедистите се нуждаят от универсална гума, която да отговаря на различните условия на каране.
Друго разделение на велосипедните гуми на телени и подвижни гуми се дължи на конструкцията на джантата, т.е. на пръстена, който представлява външната част на колелото. На джантата са монтирани гума и калник или само гума в случай на безкамерни гуми.
Телени гуми имат вътрешна жица на джантата на гумата, която се закрепва за ръба на джантата, за да осигури стабилност и издръжливост. Проводниковите гуми обикновено са по-евтини от намотъчните, което ги прави популярни сред начинаещите велосипедисти и при по-евтините велосипеди. Въпреки това, телените гуми са по-тежки и по-малко гъвкави от своите навиващи се аналози.
Ролкови гуми се произвеждат от леки материали като кевлар, което ги прави по-леки и по-гъвкави от телените гуми. Ролковите гуми могат лесно да се сгъват и съхраняват в малко пространство, което е полезно например при пътуване. Благодарение на предимствата си по отношение на производителността и теглото, сгъваемите гуми често се използват от напреднали велосипедисти и на велосипеди от висок клас. Недостатъци: този тип велосипедни гуми са сравнително скъпи.
Един от ключовите параметри при избора на велосипедна гума е нейната размер. Съответната информация обикновено се намира на страничната стена на всяка велосипедна гума.. Разчитането на размерите на велосипедните гуми може да е донякъде сложно поради различните системи за маркиране, използвани в зависимост от вида на велосипеда и стандарта, приет от производителите. Това може да бъде обозначение: ETRTO в милиметри, на английски в инчове или на френски в милиметри. Можете да прочетете повече в ръководството: Размери на велосипедните гуми.
Един от факторите, които могат да повлияят на пътните характеристики и издръжливостта на гумата, е Стойност на TPI (Нишки на инч). Той определя плътността на нишките (влакната) в слоя на велосипедната гума. Колкото по-висока е стойността на TPI, толкова по-плътна е тъканта на гумата, което обикновено означава по-добро качество, по-висока устойчивост на износване и механични повреди, по-добра еластичност и по-висок комфорт при каране, дължащ се на доброто абсорбиране на ударите и вибрациите при каране, особено на по-дълги разстояния.
Гумите с по-високо TPI могат да имат по-ниско съпротивление при търкаляне, което означава, че мотоциклетът може да се движи по-лесно по повърхността, което води до по-бързо и по-ефективно каране. Все пак си струва да се отбележи, че по-високото число на TPI невинаги означава, че гумата е по-добра във всеки аспект. Други фактори, като например видът на каучука, използван за производството на гумата, протекторът, профилът и предназначението, също влияят върху характеристиките на гумата. Ето защо си струва да вземете предвид всички тези фактори, когато избирате гума за велосипед.
Качество на каучуковото съединение, от които се произвеждат велосипедните гуми, се отразява на производителността, издръжливостта и сцеплението на гумите, а също така оказва влияние върху техните характеристики при каране. Гумите с мека смес могат да осигурят по-добро сцепление и комфорт при шофиране, докато гумите с по-твърда смес могат да бъдат по-издръжливи, но предлагат малко по-лошо сцепление.
Каучуковата смес трябва да бъде трайна и устойчива на износване, за да може гумата да запази свойствата си за по-дълъг период от време, дори при интензивна употреба и експлоатация при различни метеорологични условия. Някои каучукови смеси са специално разработени, за да осигурят по-добра устойчивост на пробиване и износване в градски условия или извън пътя.
Заслужава да се отбележи, че марките могат да използват различни каучукови смеси, за да постигнат определени свойства и да се адаптират към различните условия на употреба и предпочитания на потребителите. Важно е да изберете правилните гуми за вашите нужди и предпочитания, като вземете предвид вида на шофиране, условията на движение извън пътя и очакванията по отношение на ефективността и издръжливостта.
Високо качество велосипедни гуми от такива известни производители като: Continental, Michelin, Pirelli, Schwalbe, Vittoria, Maxxis или Panaracer, ще намерите в офертата на спортния магазин Sportano.bg.