Spis treści:
Изборът на материал за рамката на велосипеда е едно от основните съображения при покупката на едноколесен велосипед. Доскоро доминиращата стомана е отстъпила място на въглеродните влакна и алуминия. Всеки от тези материали има своите предимства и недостатъци, а крайният избор зависи от приоритетите на велосипедиста, т.е. какво очаква от рамката по отношение на теглото, издръжливостта, експлоатационните характеристики или, накрая, от наличния бюджет. Карбонов или алуминиев велосипед? Ще се опитаме да ви помогнем да вземете правилното решение.
Едно от събитията, които популяризираха използването на въглеродни влакна в света на колоезденето, беше победата на Ланс Армстронг в Тур дьо Франс през 1999 г. с карбонов велосипед Trek 5500 OCLV. По онова време рамката на този едноколесен велосипед беше най-лекият произвеждан модел в света – с тегло само 912 g.
Основното предимство на карбона е, че може да се оформя и прецизира според индивидуалните нужди, като в същото време се запазва подходяща твърдост, комфорт и аеродинамична ефективност и се поддържа ниско тегло на екипировката. Използва се предимно в MTB и шосейни велосипеди. Карбонът обаче има и недостатъци – висока цена и по-голяма податливост на повреди при инциденти в сравнение с други материали.
Карбоновата рамка на велосипеда е изградена от слоеве въглеродни влакна (те приличат на преплетени листове), които са заобиколени от епоксидна смола. След като отделните слоеве на рамката се сглобят на ръка, те се поставят в метална форма и се нагряват под налягане, докато слоевете се слеят. След това цялото изделие се шлифова. Чрез подреждане на слоевете под избран ъгъл рамката придобива различни свойства. Освен това, поради структурата си, натоварването при въглеродните влакна се предава към едната страна, а не във всяка посока, както при металите, така че е необходимо само да се постави под определен ъгъл, за да се постигне твърдост на едно място и гъвкавост на друго. Освен за рамки, от въглеродни влакна се произвеждат и други компоненти за велосипеди, като например стойки за седалка, мостове, кормила, джанти, колела и др.
Най-големите предимства на рамките от въглеродни влакна са, че са леки, но същевременно здрави и еластични, и имат добро поглъщане на ударите. Тя отделя блестящо енергия при каране, така че можете да въртите по-бързо, без да жертвате комфорта – нещо, което ще оцените, когато преодолявате сложни маршрути в планината. Карбоновият велосипед също така ще абсорбира по-голямата част от вибрациите от пътеки, планински пътеки и други неравни повърхности. Плюсът е, че карбоновите рамки могат да се оформят свободно (също и в много сложни аеродинамични форми), което позволява да бъдат подредени така, че да отговарят на специфичните изисквания на велосипеда и стила на каране, за който са предназначени, като същевременно се поддържа правилното съотношение между тегло, твърдост, комфорт при каране и аеродинамична ефективност. Струва си да се спомене, че карбоновите рамки имат доста твърда структура, което улеснява управлението на велосипеда. Освен това велосипед с карбонова рамка може да се кара в продължение на много часове или по труден терен, като се поддържа висока производителност и се полагат повече усилия за въртене на педалите, без да се усеща прекомерно теглото на велосипеда. Към предимствата на велосипедите с карбонова рамка се прибавя и устойчивостта на корозия, която ще оцените, ако често карате в тежки метеорологични условия.
Един от основните недостатъци на карбоновата рамка е, че тя не е евтин вариант, особено ако сте професионален колоездач или се състезавате в състезания и се нуждаете от карбонова рамка от най-висок клас. Тогава сумата, похарчена за велосипед от въглеродни влакна, може да достигне петцифрена сума.
Основен недостатък на карбоновата рамка е, че тя е податлива на износване и повреда при злополука или точково въздействие. Сравнително лесно е да я смачкате или повредите, напр. в областта на бързото освобождаване. Често, за да се намали рискът от повреда, се използват метални протектори на най-уязвимите части на велосипеда, напр. Ударите могат да доведат и до микроувреждания на вътрешната страна на тръбите на рамката, които са невидими с просто око, но могат да доведат до счупване на рамката, например. Затова всеки път след инцидент или удар на велосипеда например в пътно платно или твърда повърхност, връщайте велосипеда в сервизен център, където с помощта на специално оборудване експертите могат да открият вътрешните повреди. Освен това повредената карбонова рамка е трудна за поправяне, например поради сравнително ниската наличност на части и аксесоари, така че може да се наложи подмяна на цялата рамка.
От страна на недостатъците на рамката на велосипеда или на други карбонови компоненти трябва да се отбележи и невъзможността за разстъргване или резбонарязване, за да се завинтят компонентите (например това налага добавянето на лагери към рамката или необходимостта от използване на метална вложка, което увеличава теглото на велосипеда).
Струва си да се добави, че влакно не е равно на влакно и докато рамката на състезателен модел от висок клас на водеща марка ще бъде изработена по висок стандарт, предлагащ отлични характеристики спрямо теглото, същото не може да се каже за карбонов велосипед от нисък клас, произведен от евтин тип въглеродни влакна. Дори използването на сходни производствени техники няма да позволи на такъв велосипед да предложи адекватни експлоатационни характеристики. Най-добрите карбонови велосипеди в света предлагат отлични характеристики, защото инженерите са прекарали хиляди часове в оптимизиране на начина на използване на този вид суровина.
Алуминиевите рамки предлагат добро съотношение между ниско тегло и висока твърдост и са достъпни, но си струва да се има предвид, че точните характеристики варират в зависимост от вида на велосипеда и използваната метална сплав. При производството на едноколесни велосипеди се използват основно алуминиеви сплави 6061 и 7005. Алуминиевите рамки се срещат най-често при велосипеди от по-нисък и среден ценови клас, но са също толкова популярни и при по-скъпите шосейни или MTB рамки, когато е важно да се постигне възможно най-добро представяне.
Едно от предимствата на алуминия е, че той позволява сравнително лесно да се манипулира формата на тръбите, за да им се придадат различни характеристики. Алуминиевите тръби най-често се съединяват, за да се осигури твърдост и здравина в определени области и да се намали теглото там, където тези характеристики не са необходими. Казано по друг начин, свързването прави тръбите по-дебели в краищата, тъй като там има по-голямо напрежение и връзка с други тръби (напр. долна конзола), докато в средата те са по-тънки, за да се намали теглото. Голямо значение има и колко пъти е огъната една тръба. Алуминиевите рамки са по-компактни, имат висока плътност и тежат повече от карбоновите, поради което осигуряват по-стабилно каране.
Алуминиевите рамки обикновено са по-малко податливи на инциденти или случайни повреди, отколкото карбоновите, поради което се срещат предимно при планинските велосипеди, а също и при шосейните велосипеди на колоездачите, които искат добро представяне, но разполагат с ограничен бюджет. Алуминият не е толкова крехък като карбона и при повреда обикновено първо се огъва или чупи, така че лесно можете да смените повредената част, а не цялата рамка.
Преди алуминиевите рамки се считаха за неудобни, тъй като бяха много твърди и не поемаха удари, но използването на съвременни разработки в производството на рамки означава, че те гарантират високо качество на каране. Чрез усъвършенствани техники за хидроформоване и заваряване се получават сложни форми, които помагат да се придаде подходящ характер на определена част от рамката, включително ниско тегло, висока якост и комфорт при каране. Много от най-новите алуминиеви рамки имат и аеродинамични характеристики.
Управлението на велосипед с алуминиева рамка може да бъде доста трудно, особено при продължително каране или по пресечен терен. Теглото на рамката увеличава количеството работа, която трябва да положите, за да я управлявате. Друг недостатък е, че велосипедите с алуминиева рамка не осигуряват толкова добро абсорбиране на ударите, колкото карбоновия модел, така че ще усещате по-силно карането по неравен терен. Друг проблем при велосипедите с алуминиева рамка е тяхната уязвимост към природните стихии. Съставът на материалите, използвани за изработката на алуминия, е предимно от метали, а те имат свойството да реагират с вода и да образуват ръжда.
Преди 2000 г. и популяризирането на карбоновите рамки, традиционно използваният материал за велосипедни рамки беше стоманата. В днешно време този материал се използва главно за създаване на велосипеди, при които теглото е по-малко важно в сравнение с издръжливостта (напр. туристически, трейл или планински велосипеди) или за колоездачи с необичайни размери. Тръбите на стоманените рамки обикновено са с челно съединение, за да се намали теглото колкото е възможно повече. Съвременните рамки за велосипеди, изработени от стомана, предлагат голямо разнообразие от форми на тръбите, но те не са толкова усъвършенствани, колкото тези, изработени от карбон или алуминий.
Предимствата на стоманената рамка за велосипед са:
Недостатъци на стоманената рамка?
Окончателното решение на въпроса, свързан с избора на материал за рамката на велосипеда, зависи преди всичко от вашия стил и интензивност на каране, опит или бюджет. Ако искате велосипед, който е лек, много маневрен, кара се бързо, движи се без допълнително тегло и с по-малко усилия, тогава велосипед с карбонова рамка ще бъде оптималният избор за вас. Също така, когато мислите за професионално шосейно колоездене или MTB, тогава трябва да изберете карбонова версия. Ако ви е необходим велосипед за каране в свободното време, ежедневно придвижване до работа/училище или стабилен велосипед за пренасяне на по-тежки предмети (напр. детско столче, покупки, работно оборудване и т.н.) – велосипед с алуминиева рамка и по-добри аксесоари е най-добрият вариант.
https://www.youtube.com/watch?v=vcOKfTnRIIIАко търсите доказани шосейни, MTB, гравирани, кросови, градски или трекинг
велосипеди с качествени материали от най-добрите световни производители: Cipollini, EcoBike, HIMO, Hudora, Kellys, Kettler, Orbea, Pinarello, PUKY, Ridley, Romet, Tern или woom, разгледайте Sportano.bg. Широката гама от дамски, мъжки и детски велосипеди с карбонови и алуминиеви рамки ще ви позволи да подберете модел, съобразен с индивидуалните ви нужди и ниво на опит.