Велосипедна вътрешна тръба – размери, видове. Как да изберете вътрешна гума за велосипед  

Sylwia Stwora-Petela 04.03.2024

Вътрешната гума е частта от велосипедната гума, която е най-вероятно да се пробие. За да се избегнат проблемите, които възникват при спукване на гума по време на каране на колело, винаги е добре да имате със себе си резервна вътрешна гума, за да можете лесно да смените повредената част и да продължите карането си. Наличието на тази резервна част винаги е добра идея, тъй като големите прорези или дупки няма да бъдат лесни за запечатване с комплекта за ремонт. Съществуват много различни видове вътрешни гуми за велосипеди, затова е важно да изберете правилния тип и размер за вашия велосипед и стил на каране.

Вътрешната гума играе ключова роля в поддържането на правилното налягане на въздуха, което осигурява комфорт при каране, контрол на велосипеда и намалява до минимум риска от пробиване. Въпреки че гумите са първата линия на защита срещу пробиване, вътрешната тръба също играе защитна роля. Когато остър предмет пробие гума, вътрешната тръба може да предотврати пълното изпускане на въздуха от гумата, което позволява безопасното ѝ спиране. Вътрешната гума се монтира вътре в гумата и се приспособява към формата на джантата, а при правилно налягане оказва влияние върху ефективността на каране. Твърде ниското налягане може да накара велосипеда да се търкаля по-трудно и да е по-податлив на пробиване. И обратно, твърде високото налягане може да повлияе на комфорта на каране и сцеплението с терена. За да може вътрешната гума на велосипеда да изпълнява адекватно функцията си и да пасва на гумата, е важно три параметъра да са съвместими – размер на вътрешната гума, ширина и диаметър на гумата.

Размер на вътрешна тръба за велосипед 

Размерът на велосипедната вътрешна гума обикновено се обозначава като комбинация от две цифри, например 26×1.95 или 700x25c. Първото число е диаметърът на джантата в инчове (или мм за някои обозначения), а второто е ширината на гумата в инчове или мм. Стойността на широчината на гумата е важна при избора на вътрешна гума, тъй като тя трябва да има достатъчна еластичност, за да се побере в гумата. В допълнение към мм и инчовете има и Скала ETRTO (разработени от Европейската техническа организация за гуми и джанти или от Европейската техническа организация за гуми и тръби), или Стандарт ISO, който е международен стандарт, използван за обозначаване на размера на велосипедните гуми и калници, напр: Първата цифра е ширината на гумата или каплата, измерена в милиметри. Тя представлява разстоянието между страните на гумата в най-широката ѝ точка, когато е правилно напомпана. При вътрешните гуми широчината се измерва в ненапомпано състояние. Второто число е диаметърът на джантата в милиметри, т.е. размерът на колелото (освен това, в случай на гуми, също и външният диаметър на гумата) в точката, където джантата граничи с гумата или вътрешната тръба. Широчината на вътрешната гума винаги се посочва в диапазона „от до“. Например 26 x 1,95-2,125″ означава, че вътрешната гума е предназначена за 26-инчови гуми с широчина между 1,95 и 2,125 инча.

Широчина на гумата 

Широчината на гумата е разстоянието между страните на гумата в най-широката ѝ точка, измерено в мм или инчове. Това е важен параметър, тъй като влияе върху широчината на вътрешната гума, която трябва да се избере, за да се осигури правилното й монтиране.

Диаметър на гумата 

Диаметърът на гумата е мярка за размера на гумата, която се дава в инчове или мм. В зависимост от вида на велосипеда и терена се срещат различни диаметри на гумите. Например: 26 инча, 27,5 инча и 29 инча са диаметрите за планински велосипеди, а 700c – за велосипеди с гуми шосейни велосипеди

За да може една вътрешна гума да пасне на гумата, и трите параметъра трябва да съвпадат. Например, ако имате гума с размер „26×1.95“ и широчина 1,95 инча, избраната от вас вътрешна гума трябва да бъде с надпис „26×1.75-2.125“, който покрива широчината от 1,75 до 2,125 инча. 

Видът на вентила за велосипед, който пасва на отвора в джантата, е друг важен фактор при избора на подходяща вътрешна гума. Съществуват три основни типа вентили:  

  • Presta (FV, SV) – е тесен и висок вентил, който обикновено се използва при вътрешни гуми с по-високо налягане, като например тези, използвани при шосейни велосипеди, състезателни велосипеди, планински велосипеди с тесни джанти и велосипеди за трекинг. Вентилът е с резбован край, който се завинтва в дупка в джантата. Поради по-малкия отвор загубата на въздух по време на напомпване е по-малка, отколкото при вентил тип „Шрейдер“. Вентилът Presta има специален механизъм, който изисква малката гайка в горната част на вентила да се отвинти преди помпане и да се затегне след приключване. Тази предпазна функция помага да се запази въздухът във вътрешната тръба. Освен това по-малкият диаметър изисква използването на специална велосипедна помпа с адаптер.
  • Schrader (AV) – типичен автомобилен клапан е популярно решение в градски, планински и детски велосипеди . Дизайнът му е подобен на този на вентила, използван в автомобилните гуми, т.е. има по-дебел корпус и резбован край. За да напомпате въздух във вътрешна тръба с вентил Schrader, отвийте гайката и използвайте стандартна автомобилна или велосипедна помпа.
  • Dunlop (DV) – Woods или Holland е разновидност на пневматичния клапан, която рядко се използва при съвременните велосипеди. Той е под формата на цилиндрично, късо парче гума, което стърчи от джантата на гумата. Вентилът се отваря чрез леко натискане на клапата и позволява напомпване с помощта на стандартна ръчна помпа. След като напомпването приключи, клапата трябва да се избута, за да се предотврати загубата на въздух в тръбата. Вентилът на Dunlop може да е по-малко устойчив на по-високо налягане в сравнение с други типове вентили.

Латексът, бутилът и TPU (термопластичен полиуретан) са трите основни вида материали, използвани за производството на велосипедни вътрешни гуми. Всеки от тях има свои уникални характеристики, които могат да повлияят на издръжливостта, гъвкавостта, производителността и цената на вътрешната тръба. Окончателният избор зависи от предпочитанията и нуждите на велосипедиста. Бутилови вътрешни тръби са широко използвани поради своята издръжливост и сравнително ниска цена, докато латексови тръби може да бъде изборът за по-напреднали велосипедисти, които търсят по-добри резултати. 

Бутилови вътрешни тръби 

Бутилови вътрешни тръби са гъвкави, издръжливи и устойчиви на пробиване и повреда, което може да намали риска от чести ремонти или подмяна. Бутилът е популярен материал, използван в повечето от сегашните вътрешни велосипедни гуми, поради факта, че задържа въздуха по-дълго от латекса и е по-евтин от латекса. Въпреки че бутиловите велосипедни гуми могат да се помпат по-рядко, те са по-тежки от латексовите версии, което може да повлияе на ефективността на каране.

Вътрешни тръби от латекс  

Колоездене латексови тръби са по-гъвкави от бутиловите модели, което позволява по-добро сцепление с гумата и по-сигурно каране, а освен това са и по-леки, което може да допринесе за по-добро представяне при въртене на педалите чрез намаляване на съпротивлението при търкаляне. Ниското тегло ще бъде оценено от шосейни и състезателни велосипедисти. Недостатъци: латексовите велосипедни гуми са по-склонни да губят въздух, което означава, че трябва да се напомпват по-често. Освен това те са по-малко устойчиви на пробиване и повреда.

Вътрешни тръби от TPU 

Вътрешни тръби от TPU са по-ново решение, което съчетава предимствата на латекса и бутила. Те предлагат баланс между производителност, издръжливост и гъвкавост. Те се отличават с по-голяма устойчивост на пробиване и повреда и с по-ниско тегло от бутиловите вътрешни гуми, но не са толкова здрави в тази област, колкото латексовите гуми. Задържат въздуха по-добре от латексовите вътрешни гуми, но отстъпват на бутиловите версии.

На първо място, вътрешна тръба за велосипед трябва да отговарят на размера на гумата, за да се избегне прекомерно разтягане или компресиране, което увеличава вероятността от пробив или липса на контрол върху велосипеда. Обикновено вътрешна гума, която е малко по-широка от гумата, ще пасне, въпреки че може да е неудобна за поставяне. Правилният материал за стила на каране или вида на велосипеда също е от значение при избора на тази вътрешна гума. Латексовите гуми предлагат малко по-добри характеристики на управление, тъй като латексовият каучук е малко по-гъвкав от традиционния бутилов каучук, благодарение на което гумите се адаптират бързо към променящата се форма на гумата по време на завои и удари. Латексовите вътрешни гуми обикновено имат по-тънки стени, което осигурява намаляване на теглото. Освен това много тестове потвърждават, че латексовите гуми имат по-ниско съпротивление при търкаляне, което ги прави по-бързи. Бутиловите вътрешни гуми, от друга страна, са сравнително евтин и лесно достъпен продукт за подмяна. Бутилът е здрав и устойчив, а за тези, които искат да спестят тегло, се предлагат олекотени версии на този тип вътрешни гуми. Важно е също така да се гарантира, че се поддържа правилното налягане в гумите, за да се наслаждавате на гладко и безпроблемно пътуване.  

При шосейни състезания или изпитания за време си заслужава да се вземе предвид теглото на вътрешната тръба (специални ултралеки тръби ще работят добре), за да се получи предимство по отношение на производителността, докато за планинските колоездачи издръжливостта, устойчивостта на повреди и скокове на налягането ще бъдат по-приоритетни, така че вътрешна тръба с вложка против пробиване например е добра идея.  

Висококачествени вътрешни гуми от водещи производители като Continental, Michelin и Pirelli, можете да намерите на адрес Sportano.bg

Препоръчани продукти